In 1970, medicul Pierre Dukan s-a confruntat cu primul caz de obezitate caruia nu a stiut cum sa ii faca fata. La vremea respectiva, se credea ca cel mai bun tratament pentru obezitate era un regim hipocaloric cu portii cat mai reduse posibil. Asta a dus cu siguranta la cazuri de subnutritie, iar unii dintre cei care i-au incercat regimul au ajuns sa dezvolte probleme medicale grave. Totusi, asta nu l-a impiedicat pe doctor, iar dupa 20 de ani de cercetari, si-a lansat cartea in anul 2000, ce a devenit instant un succes pe piata dietelor restrictive.

Dieta Dukan are patru etape, fiecare la fel de importanta pentru a obtine cele mai bune rezultate.

Prima faza a acestei dietei consta in atacul la rezervele de grasimi. De obicei, la femei sunt necesare trei zile pentru ca grasimile sa “inteleaga” mesajul si sa cedeze.

In timpul acestor zile trebuie sa se consume doar alimente bogate in proteine. Sunt interzise cele care contin zahar si grasimi. De exemplu, poti manca peste, carne slaba (de pasare,vita), fructe de mare, proteine din orez brun, avocado, naut,sfecla, ovaz. De asemenea, opteaza pentru oua si produse lactate dietetice.

Iata o idee de meniu pentru faza 1 a dietei Dukan:
Mic dejun: un pahar mare cu apa calduta cu suc de lamaie si ghimbir, branza cu foarte putine grasimi, un piept de pui fiert sau la gratar;
Pranz: o friptura de vita dreasa cu putin ghimbir;
Gustare: un iaurt cu 0 grasimi si o lingura si jumatate de tarate de ovaz;
Cina: creveti fierti sau fripti cu usturoi.

sau

Mic dejun: ceai sau cafea fara zahar, omleta cu patrunjel si cateva felii de sunca de curcan (cu cat mai putine grasimi);
Pranz: pastrav cu ierburi aromate (preparat fara ulei);
Gustare: un iaurt cu 0 si o lingura si jumatate de tarate de ovaz;
Cina: oua fierte tari.

Asemanatoare cu prima parte a dietei, a doua faza presupune ingerarea alimentelor cu continut mare de proteine, pe o perioada de aproximativ 16 zile. In aceasta etapa poti incepe sa mananci si legume, dar in mod alternativ. Adica o zi mananci proteine, o zi legume.

Dupa ce se termina si cele 16 zile, poti reintroduce in meniu si alte alimente, precum branza, paine. De asemenea, poti manca cartofi, orez, paste, cereale, nu mai mult de 200 g si nu mai mult de doua ori pe saptamana.

Cea de-a patra etapa inseamna, de fapt, adoptarea unui stil de viata sanatos,bazat pe consumul de legume, fructe, fibre si proteine de calitate. Trebuie, insa, ca in fiecare zi de joi din saptamana sa optezi pentru alimente proteice, exact ca in faza de atac.

Un regim restrictiv, cu multe reguli-aceasta este parerea specialistilor in nutritie despre dieta Dukan. Acest regim de slabit se bazeaza pe consumul de proteine si pe un aport foarte scazut de carbohidrati. Dieta duce la o pierdere rapida in greutate, insa nu e sigura din punct de vedere medical.

Membrii Asociatiei dieteticienilor britanici (BDA) au descris-o ca fiind „confuza, consumatoare de timp, foarte rigida“. Printre efectele sale secundare se numara constipatia, aparitia respuratiei urat mirositoare, dar si lipsa de energie. Totodata, fiind un regim mono-alimentar, se crede ca poate duce la carente de vitamine si minerale, poate creste riscul de oboseala cronica. De aceea, cantareste bine lucrurile daca te decizi s-o tii.

Nutritionistul Corina Zugravu spune ca dieta Dukan nu exista in lumea medicala. Este un regim care combina unele principii dupa care functioneaza alte diete.

Vechiul regim Dukan a fost intens criticat pentru ca ar dauna sanatatii, de aceea a fost recent revazuta si imbunatatita de autorul ei.

In noua varianta a regimului, accentul este pus pe proteine vegetale si se permite folosirea indulcitorului de tip aspartam sau Stevia. Autorul curei spune ca acest regim este valabil inclusiv pentru vegetarieni.

Nu se mai recomanda alternanta „o zi proteine“ – „o zi proteine si legume“. Fiecare zi are un program propriu, ideea fiind de a largi treptat gama alimentelor autorizate. Citeste aici mai multe despre schimbarile aduse de noul regim Dukan.

Loading...