Actualitatea juridică și politică scoate în evidență o posibilă schimbare majoră în procesul de succesiune al bunurilor imobile. Un proiect de lege care se află în procedură parlamentară urmărește eliminarea taxei de succesiune pentru prima ieșire din indiviziune a bunurilor imobile, inclusiv terenurilor agricole.
Prin urmare, dacă propunerea va fi adoptată, moștenitorii vor putea efectua succesiunea la primărie fără nicio taxă. Rămâne de văzut când această inițiativă va fi implementată.
Succesiunea ar putea fi făcută la Primărie
Noul ministru al Agriculturii, Florin Barbu, vrea să pună în aplicare această lege pentru a grăbi procesul de cadastru și intabulare a tuturor imobilelor din România. Proiectul este în discuție la Comisia de Agricultură și la Comisia Juridică din Camera Deputaților. Pentru a deveni lege, trebuie să primească aviz favorabil în Parlament și să fie promulgat de președintele Klaus Iohannis.
Inițiativa vine ca răspuns la problemele din teritoriu. De pildă, în Corabia, un singur notar gestionează 22 de unități administrativ-teritoriale, cu programări pentru taxă de succesiune stabilite până în 2026-2027. Implementarea acestei măsuri ar simplifica procesul de succesiune și ar stimula comasarea terenurilor agricole.
Ce documente sunt necesare pentru a realiza succesiunea în 2023
Dacă propunerea legislativă va fi adoptată, moștenitorii vor beneficia de un proces de succesiune mai fluent și mai puțin oneros. În același timp, aceasta ar putea avea un impact pozitiv asupra modernizării și creșterii sectorului agricol, favorizând comasarea terenurilor și o intabulare accelerată a proprietăților imobiliare.
La momentul actual, pentru efectuarea succesiunii, moștenitorii sunt obligați să prezinte la notariat următoarele documente: actele de identitate ale moștenitorilor, certificatul de deces al defunctului, certificatul de naștere și de căsătorie al soțului rămas în viață (dacă este cazul), certificatele de naștere și de căsătorie sau alte acte de identitate pentru moștenitori, actele de proprietate asupra bunurilor moștenite, testamentul (dacă este în vigoare), certificatul fiscal care atestă faptul că persoana decedată nu avea datorii la bugetul local sau central, certificatul fiscal pentru vehicul, certificatul acționar, carnetele CEC, conturi bancare (extrase de cont sau contracte de depozit), actul de concesiune pentru mormânt și o adeverință referitoare la valoarea acestuia, eliberată fie de Administrația Cimitirelor, fie de parohie.